NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
مَعِينٍ
حَدَّثَنَا
وَهْبُ بْنُ
جَرِيرٍ عَنْ
أَبِيهِ قَالَ
سَمِعْتُ
يَحْيَى بْنَ
أَيُّوبَ
يُحَدِّثُ
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ أَبِي
حَبِيبٍ عَنْ
أَبِي وَهْبٍ
الْجَيْشَانِيِّ
عَنْ الضَّحَّاكِ
بْنِ
فَيْرُوزَ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ قُلْتُ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
إِنِّي
أَسْلَمْتُ
وَتَحْتِي
أُخْتَانِ
قَالَ
طَلِّقْ أَيَّتَهُمَا
شِئْتَ
ed-Dahhâk b. Feyrûz,
babası (Feyrûz)'dan; demiştir ki:
(Ben Rasûl-i Ekrem'e
hitaben):
Ey Allah'ın Rasulü, ben
nikahımda iki kızkardeş varken müslüman oldum, dedim de (Rasûl-i Ekrem de);
"Onlardan istediğin
birini boşa!" buyurdu.
İzah:
İbn Mâce, nikah;
Tirmizî, nikah; Ahmed b. Hanbel, IV, 232.
Bu hadis-i şerif bir
kimsenin iki kızkardeşi nikahı altında bulundurmasının haram olduğunu ifade
etmektedir. Nitekim "... ve iki kız kardeşi bir arada almanız da size
haram kılındı.."[Nisâ 23]
mealindeki âyet-i
kerîme de bunu ifade etmektedir. Bu bakımdan ulema bir kimsenin iki kız kardeşi
birden nikahı altında bulundurmasının haram olduğunda icma etmişlerdir.
Eğer bir kimse iki kız
kardeşle birlikte evliyken müslümanhğı kabul edecek olursa, onlardan beğendiği
birini kendisine seçip diğerini de terketmesi icâbeder. Bunlardan birinin daha
önce veya daha sonra nikahlanmış olması seçmede ona bir öncelik hakkı
tanımadığı gibi her ikisinin bir anda nikahlanmış olması da erkeğin tercih
hakkını etkilemez. İmam Mâlik ile Şafiî, Ahmed, el-Hasen el-Evzaî ve İshak da
bu görüştedirler. Delilleri ise, mevzumuzu teşkil eden hadistir.
İmam Ebu Hânife ile Ebû
Yusuf, es-Sevri ve bazı kimselere göre ise, "Eğer bu kimse iki kızkardeşle
ikisine birden bir nikah kıyarak evlenmişse o kimsenin müslüman olmasıyla
ikisinin birden nikahları bâtıl olur, fakat onlarla ayrı ayrı zamanlarda
kıydığı iki nikahla evlenmişse ilk evlendiği kadının nikahı devam eder,
ikincinin nikahı bâtıl olur. Binaenaleyh onlardan ilk evlendiğini yanında
tutup ikinciyi bırakması icâbeder.